O tom, ako v skutočnosti funguje sprostredkovanie produktov v oblasti kapitálového trhu (teda investovania) nám čo-to prezradil country-šéf Amundi v rozhovore pre stránku investujeme.sk.
Tu sú 2 dôležité úryvky:
♣ Investície sa stávajú stále populárnejšou témou. Reaguje na ňu ich konkurencia. Cítite nejaký tlak zo vznikajúcich firiem, alebo firiem pôsobiacich zo zahraničia?
Zatiaľ cítime najmä verbálnu konkurenciu (smiech), teda z pohľadu marketingu. Pre nových hráčov je kritický práve predaj. Slováci ešte nie sú nastavení tak, by sa ráno zobudili a povedali si, že chcú investovať. Ak teda nemáte za sebou silných distribučných partnerov, ktorí s klientmi komunikujú, len veľmi ťažko dosiahnete kritickú masu klientov, na to, aby ste sa uživili. A to aj napriek tomu, že vaše produkty môžu byť zaujímavé. Nemá ich však kto predávať a robiť to len cez internet a telefón, je podľa mňa veľmi ťažké.
A toto:
♣ Na americkom trhu sa pred nedávnom objavil prvý indexový fond ponúkajúci investície bez akýchkoľvek poplatkov, teda úplne zadarmo. Aj slovenskí investori si poplatky všímajú čoraz viac. Registrujete tu nejaký tlak?
Nie, nie je to momentálne otázkou dňa. Ak máte fond bez poplatkov, potrebujete sa spoliehať na to, že fond sa predá sám. Opäť si nie som istý, či je náš trh na to pripravený. Ak budú ľudia rozhodnutí, že pôjdu investovať, môžu začať hľadať najlacnejšie riešenie, ale v tom štádiu ešte nie sme.
Ak by však takýto dopyt zo strany investorov prišiel, vedeli by sme reagovať. Máme v rámci našej ponuke aj paletu nízko poplatkových indexových, či ETF fondov. No zatiaľ to nie je aktuálne.
Čo si z toho zobrať? Tieto 4 veci:
- Slováci sa o investovanie aktívne nezaujímajú. Jediný spôsob, ako ich presvedčiť, je komunikácia „face to face“. Takýto spôsob predaja je však veľmi drahý, preto Slováci dostávajú iba drahé produkty s vysokými vstupnými poplatkami.
- Vzhľadom na to, že Slováci dostávajú info o možnostiach investovania vo väčšine prípadov len „pasívne“, od finančných agentov a predajcov produktov v bankách za okienkom, nedozvedia sa, ako to s investovaním reálne funguje. Výsledkom je, že Slováci investujú primárne do drahých riešení s vysokými priebežnými poplatkami.
- Za vstupné poplatky slovenskí investori nedostávajú skutočné poradenstvo. Ak by to tak bolo, nemohli by byť výsledkom drahé a nevýhodné investície.
- Ak sa klienti sami nespamätajú, budú ich správcovské spoločnosti a sprostredkovateľské siete dojiť aj naďalej. Táto situácia im samozrejme vyhovuje, pretože je zdrojom masívnych ziskov. Veria si, že lacnejšiu konkurenciu prevalcujú nie lepšími produktami, ale vďaka veľkým marketingovým rozpočtom.
Ak ešte stále žijete v ilúzii, že finančný agent, alebo predajca v banke za okienkom vám sprostredkuje investičné riešenie, ktoré je vhodné a výhodné pre vás, je načase zobudiť sa. Uzatvorením takejto zmluvy im dávate oficiálny súhlas, aby si potichu zobrali veľkú časť vášho majetku. A naozaj nejde o 5 alebo 50 EUR.
A keď to povie country šéf jedného z najväčších správcov v Európe, naozaj by ste mu mali veriť.
Nevravte, že som vás nevaroval. Pretože existujú aj lepšie spôsoby, ako investovať.