Koľko zaplatiť za auto?

Kúpa auta je pre väčšinu domácností druhý najväčší výdavok, ktorý kedy urobia (hneď po bývaní). Veľká väčšina z nich si však (podľa môjho názoru) kúpi drahšie auto, než na aké majú. Nehovoriac o tom, že mnohí si auto kupujú na úver (alebo leasing), čo je pre ich finančnú situáciu úplná katastrofa. Pretože auto je jedna z najhorších investícií, aké existujú (ak práve nie ste taxikár).

Alternatívny pohľad na auto

V článku  o tom, ako postaviť rozpočet od známeho slovenského ekonóma Ľ. Ódora (písal som o ňom tu) autor tému kúpy auta uviedol takto “K vybaveniu moderného salaša neodmysliteľne patrí voz”. No, ak bývate niekde na ozajstnom salaši, alebo dedine, kde treba za všetkým dochádzať, tak je to pravda. Ak ale žijete v meste, kde funguje MHD, tak potreba auta je minimálne otázna. Z rôznych štatistík používania auta v meste vyplýva, že najčastejšie v aute sedí 1 osoba a priemerná dlžka jazdy je okolo 5 kilometrov.To je v pohode aj na bicykel. Drvivú väčšinu času auto stojí prázdne niekde zaparkované, nepoužíva sa, a potichu stráca hodnotu (priemerne 40-60% za 3 roky).

Jazdenie autom je skrátka dosť drahá záležitosť. Pozrime sa na kúpu auta v číslach:

Kolko zaplatit za auto

Pri kúpe auta v cene 20.000EUR, a najazdených 30.000km vychádza cena na prejdený kilometer 0,54EUR. Za to sa už dá voziť taxíkom. Do výpočtu som nezarátal servis, poistku, parkovanie a pod. Ušlý zisk sú peniaze, ktoré ste mohli získať investovaním peňazí do akcií namiesto do auta.*

Ak by ste si teda vedeli zariadiť život tak, že väčšinu dopravy zrealizujete pešo, na bicykli, v MHD, a na obligátne 2 dovolenky ročne si zoberiete auto z požičovne, tak ušetríte veľké peniaze.

Ale čo ak naozaj to auto potrebujete? Ako si nastaviť rozpočet? Myslím, že rozumné je pozrieť sa na kúpu auta (alebo čohokoľvek iného) z hľadiska toho, čo chceme primárne dosiahnuť – a to je finančná nezávislosť. Ako kúpa auta ovplyvní tento náš cieľ? Rozhodujúce faktory, ktoré treba brať pri rozhodovaní do úvahy,  sú tieto:  koľko zo svojho príjmu viete ušetriť a aký veľký finančný majetok potrebujete na to, aby ste mohli byť finančne slobodní.

Koľko by teda auto malo stáť

Povedzme, že vaša domácnosť má čistý príjem 1.000 EUR a rozhodli ste sa šetriť a investovať 20%, teda 200 EUR mesačne. Na to, aby ste boli finančne nezávislí, potrebujete finančný majetok vo výške 240.000EUR, a pri tomto tempe šetrenia ho dosiahnete o zhruba 31 rokov.

Auto je spotrebný tovar a nevydrží navždy. Ale pri rozumnom využívaní by vám malo slúžiť aspoň 10 rokov. Takže až do dosiahnutia finančnej nezávislosti budete potrebovať kúpiť 3 autá. Ak každé z nich kúpite za cenu 9.600 EUR (4% z cieľovej sumy vášho finančného majetku), posunie to váš cieľ o takmer 4 roky. To je celkom dosť.

Ak nechcete na autá pracovať príliš dlho, nemala by cena vozidla prekročiť 2% z vašej koncovej sumy (4.800 EUR). Váš cieľ sa v tomto prípade posunie o necelé 2 roky. Toto korešponduje aj s výsledkami štúdie o amerických milionároch, kde väčšina z nich uviedla, že si nikdy nekúpili auto drahšie ako 2% z ich majetku.

Ake auto kupit 1

Ak ste schopní šetriť a investovať 40% z vášho príjmu, (finančnú nezávislosť dosiahnete o cca 19 rokov), cena vašich áut by nemala prekročiť 5% z vašej koncovej sumy (dosiahnutie finančnej slobody sa posunie o zhruba 1,5 roka) a kupovať budete 2 autá. V obidvoch prípadoch sa autá samozrejme kupujú za “cash”, v žiadnom prípade nie na úver alebo na leasing.

Ake kupit auto 2

Kúpa auta je do veľkej miery emocionálna záležitosť. Výrobcovia a predajcovia áut s týmto faktorom vedia veľmi dobre pracovať a tak väčšina z nás jazdí na drahšom aute, než je zdravé pre naše financie. Auto je mnohokrát zdrojom potešenia, dobrého pocitu, možno pýchy, ale v prvom rade je to stroj, ktorý by nám mal slúžiť. Stanoviť si rozpočet na kúpu a držať sa ho “v dobrom a zlom” je nevyhnutné, ak nechcete začať slúžiť vy jemu.

 

* rátal som s investovaním 50% z ceny, teda sumy ktorú stratíte kvôli poklesu ceny auta. Investovať na 3 roky do akcií je nezmysel, pretože v krátkom období sú príliš volatilné, ale autá vlastníme kontinuálne dlhé roky, takže na ilustráciu argumentu je to v poriadku.

Photo: Flickr

Comments are closed